“Dit was mijn presentatie, zijn er nog vragen….?” Heel herkenbaar toch? De meest gebruikte slotzin van een presentatie. Gebruikt door kinderen uit groep 7 tot boardmembers van grote bedrijven.

 

 

Helaas ook een van de minst goed werkende slotzinnen. Want wat gebeurt er? Iemand stelt een vraag, die niet over jouw kernboodschap gaat, en jij geeft netjes antwoord. Daarna komt er nog een vraag, die weer heel ergens anders over gaat en weer geef jij netjes antwoord. Dan blijft het stil en is opeens jouw presentatie echt afgelopen. Wat is dan het laatste geweest dat jij jouw publiek hebt meegegeven? Dat wat zij het beste gaan onthouden? Ja, jouw antwoord op de laatst gestelde vraag.  En dat was nou net niet de clou van je verhaal. 

 

 

Wat jammer! 

 

 

Je begrijpt, die belangrijkste slotzinnen moet je niet aan het toeval overlaten. Jouw kans om het publiek echt te laten onthouden wat de essentie is van je presentatie wil je niet missen. Dus wat doe je? Volg deze 5 tips voor een krachtige besluit van je presentatie.

 

 

 

 

#1: Herhaal je kernboodschap.

 

 

 

 

Waarom:  Dat wat je als laatste zegt blijft hangen.  Zo werken onze hersenen nou eenmaal. Ons geheugen reprodiceert in tegengestelde volgorde, laatst gehoord staat bovenaan. 

 

 

Je geeft een presentatie omdat je wil dat je publiek iets gaat doen, gaat onthouden of gaat laten. Dat is je kernboodschap. Je hebt niet al die energie in je presentatie gestopt om vervolgens te zien dat er niets mee gedaan wordt toch? Dus wil je je kans benutten je kernboodschap zo effectief mogelijk te laten landen bij je publiek. Gedurende je presentatie heb je die kernboodschap benoemd en van argumenten voorzien. Je besluit je presentatie altijd met het herhalen van die kernboodschap. Het is jouw kans om echt rendement te halen uit jouw inspanning. Het laatste wat je zegt wordt namelijk het beste onthouden.

 

 

Gevolg: Je besluit is helder, makkelijk te ontvangen en wordt onthouden. Je verhaal heeft impact.

 

 

 

 

#2: Gebruik een focuszin om je besluit aan te kondigen.

 

 

 

 

Waarom: Je besluit is belangrijk, dus je wil de volle aandacht.

 

 

Is je publiek een beetje weggedut of afgeleid? Voor je besluit wil je iedereen weer even op jou gefocust. Focuszinnen zijn daar perfect voor. Een focuszin is een zin waarmee je het publiek weer even bij de les roept. Ze even weer wakker schut en laat merken dat er iets belangrijks komt. Voorbeelden zijn:

 

 

  • Als jullie straks weggaan wil ik graag dat jullie het volgende in ieder geval onthouden/gaan doen

 

 

  • We hebben verschillende dingen besproken, maar het allerbelangrijkste is:

 

 

  •  Schrijf even mee. Ik ga nu vertellen waar deze presentatie echt over ging en wat ik graag wil dat jullie gaan doen/laten/onthouden

 

 

Gevolg: Je publiek is alert en ontvankelijk voor jouw besluit. Jouw presentatie heeft echt resultaat.

 

 

 

 

#3: Geef gelegenheid tot vragenstellen vòòr het besluit

 

 

 

 

Waarom: Je besluit wil jij zelf in de hand hebben, dit is niet het moment voor vragen uit het publiek

 

 

Jij bepaalt je slotzinnen, en dus las je de gelegenheid tot vragenstellen op een ander moment in je presentatie in. Een goed moment is vlak voordat je aan je besluit begint. Je hebt dan alle hoofdonderwerpen uit je presentatie aan bod laten komen en je bent benieuwd naar de reacties van het publiek. Misschien is er nog wat aanvullende informatie nodig, is er wat weerstand of zijn er nog andere pragende opmerkingen. Die wil je eerst behandelen en uit de lucht hebben voordat je aan je besluit begint. Als een toeschouwer nog in gedachten bezig is met een vraag, is er geen ruimte meer voor jouw boodschap. Als je alle vragen hebt beantwoord, gebruik je de focuszin uit tip twee om de overgang naar je besluit te benoemen. 

 

 

Gevolg:  Het publiek is tevreden over de eigen inbreng en kan nu weer vol focussen op jouw boodschap. Jouw boodschap is het laatste wat gehoord wordt en blijft dus hangen. 

 

 

 

 

#4: Kijk het publiek aan

 

 

 

 

Waarom: Wil je impact hebben? Wil je dat je publiek jouw verhaal als belangrijk herkent? Kijk ze dan aan. 

 

 

De essentie van je verhaal herhaal je in je besluit. Die lees je dus niet voor van je blaadje. Of nog erger, die lees je niet voor terwijl je omgedraaid staat naar je Powerpoint te kijken. Het is jouw verhaal, jij weet zelf als beste de essentie, en vertrouw dan op jezelf dat je weet wat je wil zeggen.  Je publiek merkt jouw overtuiging en intentie op het moment dat je ze aankijkt.

 

 

Gevolg: Je publiek herkent het belang van wat je zegt, is bereid de boodschap te ontvangen en er iets mee te doen.

 

 

 

 

#5: Hou het kort

 

 

 

 

Waarom: Je besluit bevat de essentie van je verhaal. Een essentie is per definitie niet lang

 

 

Als je het gevoel hebt dat je nog van alles wil zeggen of toevoegen dan moet je verhaal voor je besluit nog wat herzien. Je besluit is niet het moment om nog wat nieuws te melden. Het is ook niet het moment om nog een voorbeeld, vergelijking of anekdote toe te voegen. Die hebben meer verwerkingstijd nodig. Je besluit moet juist kort, helder en herkenbaar zijn. 

 

 

Gevolg: Je publiek weet de essentie van je verhaal, begrijpt wat er verwacht wordt en gaat aan de slag. Een geslaagde presentatie!

 

 

Wil jij leren hoe je interactie en verbinding maakt met je publiek? Wil je kernachtig, beeldend en ontspannen presenteren? Laat je inspireren tijdens de Training Presenteren als een BINK  

 

 

 

 

 

 

Tijdens deze training ga je aan de slag met de BINK-methode voor krachtig presenteren.   BINK staat voor:   -> Beeldend spreken-> Interactief spreken-> Natuurlijk spreken-> Kernachtig spreken.

 

 

Klik op de link voor info en de eerstvolgende data.